Tuesday, June 21, 2011

Apam Pisang ChocMilo

Salam.. dh lame aku tak mem baking.. ni buat mlm td, ader lebihan pisang yg AfiQah tak abis nk makan. Kulit pon dh tukar jd hitam, nk buang syg plak.. Ckup2 tuk 1 adunan jer.. Resepi dr Kongsi Resepi, tp lupa nama tuan nyer.. Sng jer nk buat, skjp dah siap bancuh.. Jom tengok resepi :-)


Bahan A:
1 1/3 cwn tpg gandum (165gm)
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu mkn milo
1 sudu mkn serbuk koko
1 sudu teh garam
***ayak dan ketepikan dulu

Bahan B:
1 bj telor (gred A)
1 cwn minyak masak
1 cwn gula perang
1 cwn pisang lenyek

Hiasan : coklat chip utk tabur di atasnya

Cara:
  1. Pukul bahan2 B (kecuali pisang) dengan pemutar belon (hand whisk) hingga sebati. Masukkan pisang dan gaul sebati..
  2. Kemudian masukkan bahan2 A, gaul hingga rata.
  3. Sediakan cawan kertas, isikan 3/4 shj dan taburkan coklat chip...
  4. Panaskan pengukus hingga air mendidih dan kukus adunan 15-20 minit...
  5. Bila dh masak, buka penutup kukus dan biarkan 2 minit supaya permukaan kering...
***** Balut tudung pengukus dgn kain utk elakkan air menitis atas adunan..

Friday, June 3, 2011

Oreo Cotton Soft Japanese Cheesecake


(resepi asal oleh : alma@myresipi.com)

***Tapi sy ubah skit…Mintak halalkan yek..

Lapisan Oreo (base):
1 paket oreo (137gm)
50gm butter (cairkan)
**Buang krim biskut oreo dan mesin hingga halus. Campurkan butter cair, gaul hingga sebati. Masukkan dalam loyong dan tekan ke dasar loyang hingga padat. Bakar suhu 160oc selama 5 minit & sejukkan.

Bahan-bahan Kek ( 8-inci )

Bahan A:
  • 250g cream cheese
  • 50g butter
  • 100 ml susu cair/susu segar
  • 6 biji kuning telur
  • 1 sdb jus lemon
  • 1/4 sdk garam
  • 60g tepung kek / tepung superfine
  • 20g tepung jagung (cornflour/cornstarch)
Bahan B:
  • 130g gula
  • 6 biji putih telur
  • 3/4 sdk jus lemon

Cara-cara

  1. Utk adunan A: Cairkan cream cheese, butter & susu dengan teknik double boiler. Bila dah cair biarkan adunan tu sejuk. Kemudian campurkan tepung, tepung jagung, kuning telur, garam & jus lemon ke dalam adunan cream cheese & gaul hingga sebati (guna senduk kayu)
  2. Utk adunan B: Dalam bekas lain, pukul putih telur bersama jus lemon, sampai berbuih (foamy). Tmbhkan gula & pukul lagi sampai bertanduk @ soft peak (bila bekas diterbalikkan putih telur tadi tidak jatuh).
  3. Campurkan adunan Bahan A td ke dalam adunan Bahan B & kacau hingga sebati. Saya bahagikan kepada 2, 1 warnakan dengan warna ungu 1 lagi biarkan dengan warna asal.
  4. Sediakan tin/bekas kek yg bulat berukuran 8 inci, yg digriskan bwhnye & tepi tu salut dgn kertas baking. Tuang adunan kek dlm tin kek secara berselang seli hingga habis.
  5. Bakar kek dlm kira2 sejam, dgn cara bain-marie (waterbath), pd 160 degrees C (api bwh shj). Pd sesiapa yg kurang pasti waterbath tu cmner, buatnye simpel jer. Lepas letak adunan dlm dlm tin kek, balut bwh hgga sparuh tinggi tin kek dgn aluminunium foil (ni double protection agar air xmasuk esp springfoam pan, saya x konfiden tu yg wat gitu hehe, kalo xmo buat ok je tp advisable balut). Then, letak tin kek tu atas dulang pembakar, pastu tuang air panas atas dulang pembakar, preferably ½ tinggi tin kek tu, lepas tu letak ler dlm oven then bakar ler, tu aje).
  6. Dah masak biarkan sejuk pastu boleh la letak filling blueberry kt atas. Saya suka beli yg 30% fruit, filling tu ader ketul2 bluberry.. 
  7. Bleh juga try resepi topping ni :  
    1 sudu besar gelatin
    1/2 cawan bluberry filling
    1/3 cawan air
     
    Masukkan gelatin ke dalam 1/3 air dan panaskan dgn kaedah double boiler. Kacau hingga gelatin larut. Kemudian, masukkan ½ cwn blueberry filling dan kacau sebati. Tuangkan atas cheese cake…



Friday, May 27, 2011

Kek Oren Blended Alunan Kasih


Projek hujung mgu... Ni gabungan resepi Oren Blended (Kak Fida MyResepi) & idea alunan kasih Mastura Yasak (Kongsi Resepi).. Tq.. Oren ni belen pencuci mulut dari jamuan tahlil.. Macam sonot plak tgk kek kaler2 gini..


~RESEPI : (Mintak halal yer tuan punye resepi asal)


Bahan-bahan:
• 1 biji buah oren
• 1 cawan minyak
• 1 1/2 cawan gula halus
• 3 biji telur gred A @ 4 biji gred B
• 2 cawan tepung gandum*
• 1 sb baking powder* ( *diayak bersama )

Cara-cara:
  1. Cuci buah oren, potong dan buang biji dan urat putih di tengah2. Potong lagi buah oren kecil2 bersama kulitnya sekali. Masukkan kedalam blender bersama, minyak, gula dan telur dan kisar hingga halus.
  2. Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
  3. Bahagikan kepada 3 bahagian & warnakan ikut warna pilihan.
  4. Griskan loyang & masukan adunan warna pertama, ratakan dlm loyang & ayak serbuk koko menutupi lapisan pertama.. (ayak nipis2, gunakan tapis teh yg halus utk ayak serbuk koko)
  5. Masukkan lapisan kedua, ratakan perlahan2.. (jgn smpai serbuk koko di lapisan pertama td terangkat)…ayak serbuk koko di atas lapisan kedua.
  6. Ulang melapis untuk lapisan ketiga.
  7. Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.

Thursday, May 26, 2011

Kek Oren Blended, Cream Puff & CisTat

Versi Kukus & Bakar

Lebih kurang 200 biji..

Salam... Alhamdulillah.. Siap gak kue tuk majlis tahlil. Hasil aku berjaga kol 2 pagi td.. Mujur adk aku sudi tlg kalo tak sampai ker subuh gamak nyer... Alfatihah utk arwah Pok Embong.. Moga rohnya ditempatkan di kalangan org2 yg beriman...

Monday, May 23, 2011

Cream Puff & Cheese Cake Caramel

CREAM PUFF
CREAM PUFF (resepi dari zaliana@myresipi.com)

Bahan-bahan :
125 gm tepung naik sendiri
100 gm butter
250 ml air
1/2 sudu teh gula
3 biji telur

Bahan-bahan untuk inti jagung :
1 cawan air
1/2 cawan susu cair
1 cawan jagung dalam tin (1/2 tin)
1/2 cawan tepung kastad
5 sudu besar gula
Sedikit pewarna kuning

Cara-cara :
  1. Cara-cara untuk puff
  2. Panaskan air,gula dan butter dalam periuk sampai mendidih. Masukkan tepung, kacau hingga adunan tak melekat pada periuk. Sejukkan
  3. Pukul telur satu persatu ke dalam adunan dengan mixer
  4. Masukkan adunan ke dalam piping bag. Pipe menggunakan nozzle bentuk bintang
  5. Spray air ke atas doh untuk membantu adunan naik. Bakar dalam oven hingga permukaan puff kecoklatan, lebih kurang 30 minit.
  6. Gunting sedikit bahagian tepi puff dan pipekan inti jagung

Cara-cara untuk inti :
  1. Kacau tepung kastad dan air. Masukkan ke dalam periuk bersama susu cair, pewarna dan gula. Kacau hingga naik wap
  2. Masukkan jagung dalam tin dan kacau sebentar hingga masak. Biarkan sejuk sebelum dimasukkan ke dalam puff. Siap...
Cheese Cake Caramel
Cream Puff pertamaku.. Alhamdulillah.. Sj test buat coz nanti nk buat tuk majlis tahlil kat ofis.. Cheese cake tu pon sj try buat, kukus. Tp rs masam cheese tu hilang, rasa cam puding telur la plak..huhuhu.. Cream Puff tu bwk tuk bekal anak kt umah pengasuh & bagi kat ank sdare skit (Fatihah).. Tak payah singgah kedai beli kue..:-p

Friday, May 20, 2011

Kek Batik & Kek Span (Gula Hangus)



Nasib baik jd sarang nyer..
Yg ni sambungan dr projek hujung minggu gak.. Kek batik tu dr bacuhan yg sama tuk org order cuma aku wat lebih tuk wat blk umah mentua. Dh ader org tlg siapkan tempahan aku pon dengan rajin nyer bt satu lg kek yg dh berkurun aku tak buat.. Kek span @ gula hangus.. Nasib baik jadik sarang nyer kalo tidak malu gak nk wat balik kg.. hehehe..

Tat Telur, Cistat & Kek Batik

Tat Telur

Cistat
Kek Batik

Ni projek hujung minggu. Order dr kawan kak ipar. Skang adk aku duk ngan aku, bleh jd assistant so cpt skit siap.. Tat tu dh biasa buat cuma kek batik jer dh lama tak buat. Guna resepi lama tp hrga brg dah naik kos nk bt pun makin mhl.. emmm...