Wednesday, May 18, 2011

Apam Mekar Aiskrim Soda

Adik aku yg br b'pindah msuk kat umah aku yg beria2 nak buat apam mekar ni.. Ni hasil kerja keras dia malam td.. Aku just bg arahan jer, dier yg buat sampai siap.. Kembang mekarrr.... Huhuhuhu.. Bleh aku tumpang makan.. AfiQah pon bwk bekal apam mekar gak hari ni.. hehehe.. :-p.. Save save save save.. $$$$$$$$
Resepi amik kat blog Kak Zuraini Alias.. TQ kak.. mmg best resepi akak ni... Halalkan sy share kat sini..

APAM MEKAR


Bahan2:
  1. 230 gm gula castor (saya guna 200gm)
  2. 2 biji telur...suhu bilik
  3. 1 sudu teh ovellete
  4. letak ape2 paste umtuk menghilangkan rase soda tuuu
  5. 1 tsp esen vanilla
  6. 250 gm tepung gandum
  7. 1 cawan aiskrim soda (air gas )...suhu bilik (jangan terlampau penuh cawan tuu..kurangkan sikit)

Cara2:

  • Pukul telur, gula dan ovellet hingga kembang...masukkan esen vanilla.Pastu masukkan tepung berselang seli ngan aiskrim soda.
  • Bahagikan kepade beberape bhgian..letak warne dan paste yng disukai.
  • Kukus selame 7 hingge 10 mnit.(papercup saiz 8)

    **pastikan telur ,gula dan ovellete dipukul hingga putih dan berkrim.
    **balut penutup pengukus dengan kain bersih (elak air menitis atas apam)
**saya guna api sederhana besar

No comments:

Post a Comment